مشاوره

مشاوره

مشاوره

مشاوره

مشاوره تحصیلی

  • ۰
  • ۰


تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد چیست؟

وقتی تعداد ثبت نام‌های دانشگاه‌ها کم باشد، این کمبود توسط سازمان سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد با تکمیل ظرفیت پر خواهد شد؛ مثلا یک دانشگاه از تعداد 35 پذیرش داشته است اما 30 نفر ثبت نام کردند و هنوز 5 جای خالی در این دانشگاه باقیست؛ این 5 جای خالی در قالب تکمیل ظرفیت چیست پر می‌شود.

سایر کسانی که در همان آزمون شرکت کرده بوند می‌توانند دوباره انتخاب رشته کنند تا اگر قبول شدند (طبق رتبه کشوری) برای ثبت نام اقدام کنند؛ البته داوطلبینی که قبل از تکمیل ظرفیت قبول شده باشند نیز میتوانند شانس خود را برای قبول شدن در دانشگاه‌های دیگر امتحان کنند.

آیا کلیه داوطلبانی که در کنکور 97 شرکت کرده اند می توانند در تکمیل ظرفیت شرکت کنند؟

چه آنهایی که در شرایط انتخاب رشته تکمیل ظرفیت آزاد 97 اولیه قبول شده باشند و چه قبول نشده باشند؛ در واقع فقط مجاز شدن مهم است.

فرض کنید داوطلبی در دانشگاه سراسری رشته جامعه‌شناسی یکی از دانشگاه‌های دور از شهر بومی خود را قبول شده است اما در دانشگاه آزاد مثلا رشته روانشناسی  واحد نزدیک شهر بومی خود نیز قبول شده باشد و ترجیح دهد تا به جای ثبت نام در دانشگاه سراسری به دانشگاه آزاد برود؛ در این صورت یکی از ظرفیت های رشته جامعه‌شناسی دانشگاه سراسری خالی می‌شود.

به همین ترتیب اگر رشته‌ها و دانشگاه‌های مختلف را در نظر بگیریم، همه ساله تعداد بسیار زیادی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها به دلیل انصراف دانشجو و یا ثبت‌نام در رشته دانشگاه دیگر دارای ظرفیت خالی می‌شوند. در این موقع دانشگاه اعلام تکمیل ظرفیت آزاد 97 می‌کند تا دانشجویانی که می‌خواهند شانس خود را برای قبولی مجدد امتحان کنند، بتوانند دوباره انتخاب رشته دانشگاه نمایند.

مسلم است که دانشگاه‌ها زمانی می‌توانند متوجه شوند که آیا ظرفیت خالی دارند یا خیر که مهلت ثبت نام تکمیل ظرفیت آزاد 97 پذیرفته شدگان به پایان رسیده باشد. برای همین است که معمولا مدتی بعد از پایان مهلت ثبت‌نام دانشگاه‌های مختلف اعلام شرایط تکمیل ظرفیت کنکور سراسری 97 می‌نمایند.

انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد 97-98

برای شرکت در انتخاب رشته تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد، هر داوطلب مجاز به انتخاب 20 رشته محل بر اساس علاقه و اولویت خود می باشد. داوطلب باید این نکته را درنظر بگیرد که تنها حق انتخاب از میان رشته محل هایی را دارد که در کنکور همان گروه آزمایشی شرکت کرده است. لازم به ذکر است که در مرحله تکمیل ظرفیت معمولا در تمامی رشته ها پذیرش انجام می شود.

نتایج و نمره تراز قبولی رشته های مختلف که بر اساس نتایج کنکور همان سال و یا سال های قبل به دست آمده می تواند برای داوطلبان در نقش یک راهنمای خوب عمل کرده، اما از آن جا که انتخاب رشته فرایندی است که به سلیقه داوطلبان در هر سال بستگی دارد، نمی توان با اطمینان کامل نسبت به نمره تراز لازم برای هر رشته محل اظهار نظر کرد اما تا حد زیادی می توان به عنوان یک معیار ارزیابی قابل اتکا روی آن حساب کرد. برای اطلاعات بیشتر درباره دفترچه تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد با مشاوران ما در ارتباط باشید.

  • ۹۷/۰۷/۱۱
  • roya hoshdar

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی